Rasmus​.krats​.se

Wennerholm kräver ansvar

Publicerad 2013-02-02 22:40. Taggat , , , , , .

Notera att detta inlägg är 11 år gammalt. Innehållet kan vara inaktuellt.

Det är ganska obegripligt att det i vissa lägen är enklare att köpa en flygbiljett till ett fjärran land än att köpa en bussbiljett i Stockholm

– Christer Wennerholm i DN. 2 februari 2013.

Det är bra att Stockholms trafik­landstingsråd Christer Wennerholm äntligen tycks ha insett att det vore bra med en kollektiv­trafik som går att åka med utan alltför mycket krångel. Han ställer SL till svars och kräver ett enklare och smidigare system. Det märkliga är bara att den ansvariga för krånglet är han själv, som sitter som trafik­landstingsråd sedan 2006 och styrelse­ordförande för SL sedan 2007.

Men jag lyckönskar Christer till den nyfunna insikten. Vill man att folk som vanligen kör bil ska prova på att åka kollektivt någon gång så måste det gå att kliva på en buss eller en tunnelbana spontant, bara betala och åka. Några av de som provar kommer att åka kollektivt flera gånger, och köerna kommer att minska.

Det optimala är naturligtvis att göra kollektivtrafiken helt avgiftsfri.

Kommentarer


Det är Christer Wennerholm som vill att vi ska bygga spårväg i Stockholms innerstad, istället för att satsa på den tunnelbana som finns. Förvånar det att samme Wennerholm är aktiv spårvägsentusiast?

Tur att Wennerholm inte är filatelist. Då hade väl Stockholm ett eget postverk vid det här laget

Undertecknat, Magnus Knutsson
2013-02-13 14:56


Jo, den där "konflikten" mellan spårvägar och tunnelbana är märklig. Naturligtvis behöver Stockholm båda! Till Hagastaden bör det byggas tunnelbana med anslutning till Odenplan och Solna Centrum. Till Årstafältet (om de byggplanerna blir av) räcker det kanske med ett stickspår från tvärbanan, dvs spårväg.

Även om jag personligen gärna skulle se tunnelbanan fortsätta från Hagsätra via Älvsjö/Örby (öster om mässan), Östberga, Årstafältet, Årsta, Södersjukhuset och ansluta till Mariatorget.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2013-02-13 15:24

Det här inlägget är 11 år gammalt, det kan inte längre kommenteras.