Rasmus​.krats​.se

Dags för fri kollektiv­trafik

Publicerad 2011-09-04 22:15. Taggat , , , , , .

Notera att detta inlägg är 12 år gammalt. Innehållet kan vara inaktuellt.

Jag anser att kollektiv­trafiken i Stockholm borde vara avgifts­fri, det vill säga helt skatte­finansierad.

Det sägs ofta att 790:- i månaden faktiskt är ganska billigt för att dagligen kunna resa mellan Singö och Torö. Men hur relevant är det? Det är inte så folk använder SL. De flesta reser några kilometer mellan hem och jobb, och då är 790:- ganska dyrt.

Fördelen jag vill ha av en avgiftsfri kollektiv­trafik är dock mycket större än 790:- kvar i plånboken en vanlig månad.

Att åka kollektivt hemifrån mig till mitt jobb kan gå på 33 minuter men när jag åker till jobbet på morgonen tar det ofta mer än en timme. Skillnaden beror på att vägarna ofta är fyllda med privatbilar. Det kan lösas på två olika sätt. Ena sättet är att bygga mer vägyta, vilket är väldigt kostsamt och bara hjälper ett litet tag, eftersom det tenderar att få fler att välja privatbil för sina resor. Dessutom innebär det mer avgaser och stoft­partiklar i luften, mer global uppvärmning, och mer oljeberoende. Det andra sättet är att erbjuda dessa bilister ett snabbare, bekvämare och billigare sätt att resa. Alltså att bygga ut kollektiv­trafiken och göra den avgiftsfri.

Alla tjänar på gratis kollektivtrafik!

Är du låg­avlönad eller arbetslös får du möjlighet att komma ut och söka jobb och träffa vänner eller lite mer pengar över. Hör du till dem som tjänar 45 000:- i månaden och ändå kommer att fortsätta köra egen bil, så medge att du gärna skulle betala några hundringar i månaden för att slippa köerna!

Så hur mycket skattepengar skulle det egentligen kosta? Medelinkomsten i stockholms län 2009 var 295 266:- (personer 20 år och äldre). Enligt SLs årsredovisning för 2010 uppgick de totala biljettintäckterna till 5 370 miljoner kronor under 2010. Med en folkmängd på 2 063 945 personer så … (hur stor andel av befolkningen är 20 år eller äldre? Säg 75%) … blir det knappt 1.2%.

För att göra kollektiv­trafiken avgifts­fri behöver vi alltså höja landstings­skatten med 1.2% (eller fördela om lite av de 12.1% som togs upp 2010). Och då har jag inte ens tagit hänsyn till de besparingar det innebär att slippa spärrar och kontroller. Vad de kostar i dag framgår inte av ovan nämnda årsredovisning.

Vad tycker du själv? Med- eller motargument välkomnas som kommentarer!

Kommentarer


Resonemanget haltar.

Hur tjänar jag som tar cykeln på att behöva betala mer pengar i skatt för att andra inte har vett nog att vilja betala för sig själva?

Väljer man att bosätta sig så att det behövs en resa kollektivt eller med bil så får man också ta konsekvensen av beslutet och bekosta den aktuella resan. Allt annat är ren och skär egoism - "nån annan ska betala för mina resor". Eller socialism om man hellre vill benämna det så. Oavsett så är det en grov frihetskränkning, skatterna måste alltid pressas tillbaka och hållas nere på en så låg nivå som över huvud taget är möjligt.

Undertecknat, Calle
2011-09-05 11:27


Hej Calle, kul med en kommentar!

Även om du som cyklist inte tjänar rent ekonomiskt på att göra kollektivtrafiken helt avgiftsbefriad så tjänar ju du också på färre bilar, så att cykelturen till jobbet blir både lugnare och säkrare och antagligen snabbare.

Att välja att bosätta sig på cykelavstånd från jobbet låter som en bra sak, men som bostadssituationen i Stockholm ser ut idag så är det ju inte alla som har den möjligheten.

Vad gäller "socialism" så har du antagligen rätt. Att över huvud taget ha några skatter och försöka använda dem för befolkningens bästa är nog socialism. Men socialistiska inslag i en blandekonomi är inte nödvändigtvis samma sak som kommunism och inte nödvändigtvis något dåligt. Även om jag generellt tycker att skatter är tråkigt är jag beredd att betala en del skatter för bra saker, även för sånt jag inte nyttjar direkt och personligen.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2011-09-05 18:27


Avgiftsfri kollektivtrafik ökar ju framförallt flexibiliteten, så att det blir smidigt och billigt att åka kollektivt ibland även för dem som vanligen cyklar eller kör bil.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2011-09-06 17:27


Skulle säga att den redan är reklamfinansierad men att SL inte ser till att ta ordentligt betalt och låter för mycket av inkomsten hamna hos Clear Channel istället.

Att de dessutom inte låter Stockholm City vara med och betala så som Metro är ju minst sagt besynnerligt.

Men framför allt se till att faktiskt få inkomsterna för all reklam som fyller lokaltrafiken istället för att gynna ett monopolliknande multinationellt företag.

Undertecknat, Alf
2011-09-19 07:15


Jo, som kollektivtrafikant blir man ju utsatt för en hel del reklam, men tittar man i årsberättelsen jag länkar till så ser man biljettintäckter 5,3 miljarder och skattefinansiering 6,1 miljarder. Reklamintäckter får man leta längre efter, men i uppspaltningen av "övriga intäckter" ser man 189 miljoner i reklamintäckter. Man kan se det som att reklamen i tunnelbanan befriar oss från 0.04% landstingsskatt (om det nu inte finns några kostnader för reklamen bland siffrorna).

Jo, det är helt klart dags att antingen avskaffa reklamen i kollektivtrafiken eller börja ta betalt för den.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2011-09-19 07:27


Jag irriterar mig väldigt mycket på alla bilar som det sitter en person i. Vilken dag som helst i veckan puttrar dessa på vägarna och avger mer avgaser än jag kan tåla när jag frustande kör cykel. Som cyklist skulle jag bli glad om det fanns färre bilar i trafiken. En del bilister brister i respekt både till cykelförare och gångtrafikanter. Hur många dödas eller skadas svårt varje år när de blir påkörda? Hur många rattfulla skulle lämna bilen och ta sig hem med gratis kollektivtrafik istället?

Bilister måste också tycka att det är jobbigt med all biltrafik då det skapar köer och färre parkeringsplatser vilket leder till att många blir stressade och arga människor.

Miljöaspekten är en mycket viktig faktor.

Jag har full respekt för att många vill ha lägre skatt men lägger man inte pengar på gratis kollektivtrafik så lägger man ner pengarna på dumheter som t. ex. onödiga studieresor för högt betalda statligt anställda skojare. Det finns mycket pengar som läggs på fel saker som gagnar några få, istället för på bra saker som gagnar många.

Gratis kollektivtrafik skulle inte bara gagna de som bor i staden utan även folk som är där på besök, turister. Det skulle dessutom få bort stress och bråk m.m. när det gäller folk som vill planka då de (antagligen) inte har råd att betala för sig.

Vilka städer i världen har gratis kollektivtrafik? Hur fungerar det hos dem?

Undertecknat, cyklisten
2011-09-20 07:41


I Sverige har barn rätt att fritt välja skola. Det kan innebära att man behöver resa kollektivt för att komma dit. Vissa familjer har inte råd med avgifter för resor, vilket begränsar skolvalet. Borde inte alla ha rätt att välja skola? Det enda som borde få stå ivägen för barns skolval är föräldrarnas tillåtelse, inte de dyra korten.

Undertecknat, matilda
2011-09-29 16:28


Givet att om det blir billigare att åka kommunalt så väljer fler att göra det, vad blir kostnaderna för att öka turtätheten tillräckligt för att svälja ökningen av antalet resenärer?

Behövs det mer än endast ökad turtäthet, t.ex. utbyggnad av befintliga spår för pendeltåg och tunnelbana?

Undertecknat, Linus N
2011-10-08 15:43


Jo, rätten att välja skola är ett ytterligare argument. Även om det borde finnas bra skolor i alla delar av länet.

Kollektivtrafiken behöver byggas ut i vilket fall som helst, och det kommer att kosta en hel del oavsett hur vi betalar för det. Ett sätt vore att lägga pengarna från biltullarna på det i stället för på förbifarten. Om fler som idag tar bilen väljer att åka kommunalt innebär det ju också större framkomlighet för bussarna, alltså att det går att komma längre med bara fler och tätare busslinjer innan vi behöver kostsamma spårutbyggnader.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2011-10-08 21:03


Här är en länk över städer som har avgiftsfri lokaltrafik. Det står även andra intressanta saker där:

http://en.wikipedia.org/wiki/Zero-fare#List_of_towns_and_cities_with_area-wide_zero-fare_transport

Undertecknat, cyklisten
2011-11-14 05:32


Det som studier har visat är tyvärr att de som åker bil i dag inte slutar åka bil. De tycker redan att de har råd med utgiften, och därmed ändras inte deras situation för att det blir billigare någon annanstans. Det som ändras är att cyklisterna börjar åka kollektivt i en större utsträckning eftersom de då kan unna sig lite "lyx", som de förut fick betala för.

Men fri kollektivtrafik kan ju ändå ha sina fördelar. Men egentligen tror jag inte att det är något problem att ta betalt. Frågan är ju bara vad man får för sina pengar. Ponera att du hade kunnat få en arbetsplats och en kopp kaffe på bussen varje dag. För problemet är att kollektivtrafik är en teknisk lösning på masstransport av människor, som inte värderas lika högt statusmässigt som att åka bil. När den balansen ändras blir det ganska många kronor över att lägga på tåg och bussar.

Undertecknat, Patric Jansson
2012-01-13 22:21


Många som har provat har ju tyvärr helt missat poängen genom att kräva färdbevis som dels kanske kostar någon administrativ avgift och dels måste hämtas ut på något kommunkontor med dåliga öppettider.

Jag tror inte att gratis kollektivtrafik kommer att få hälften av alla bilister att omedelbart göra sig av med bilen, men jag tror det skulle få många bilister att någon gång ibland åka kollektivt i stället. Förhoppningsvis kan de sedan tycka att det ju faktiskt fungerade, och långsamt och gradvis börja nyttja kollektivtrafiken mer och den egna bilen mindre. Men bara om det faktiskt går att kliva på gratis kollektivtrafik spontant utan att ha skaffat något tillstånd i förväg.

Undertecknat, Rasmus Kaj
2012-01-14 19:48


Det är inte så lätt att göra rätt för sig ens om man vill med dagens regler på SL där jag inte kan betala kontant eller med telefonen. Jag får inte heller tillbaka pengarna för eventuella kvarvarande klipp på min förköpsremsa.

Undertecknat, Katarina Kaj
2012-01-21 23:38


Jag blev sjukt förbannad på klippen på förköpsremsan, om man inte får pengarna tillbaka borde man åtminstone kunna använda upp remsan under längre tid, eller lösa in mellanskillnaden för att köpa en ny.

Jag har inget körkort, men ännu en anledning att cykla. Håller f.ö. med om skattefinansiering, lokaltrafiken används av hela Stockholm, och slår ojämnt mot folk beroende på var de bor och vilken inkomst man har.

Undertecknat, Håkan / Wakuran
2012-03-02 14:44


Jag har och bor för tillfället ca 6km ifrån min skola, vilket indikerar ett flertal vändor med tåg och buss för att komma fram till den. Mamma betalar ca 1300 för mitt kort för ett halvår, vilket för vår familj med en inkomst på ca 30000 i månaden totalt med 6 personer varav inget körkort blir en stor summa om man köper till alla personer. Jag skulle mer än gärna betala högre skatt i framtiden än att betala 1300kr/halvåret för något som att åka omkring.

Undertecknat, Shelley
2012-03-03 18:20


Calle, 5 september 2011 13:27@

"så du du använder inte kollektiva cykelvägar ? som bekostas av hela samhället. varför ska jag betala för din cykelväg? Jag cyklar ju inte på dessa kollektiva cykelvägar".

Varför inte införa cykelvägstull avgift? eller införa cykelkort ? som det är nu går avgifterna för cykelväger på skatten

så varför kan inte kollektivtrafiken gå på skatten ? det vore solidarisk

tänkt till innan du kallar nolltaxa kollektivtrafik för egoistisk

Undertecknat, Björn
2013-11-18 16:00

Det här inlägget är 12 år gammalt, det kan inte längre kommenteras.